Spring naar inhoud

Verduurzaming Noord-Nederlands Trein & Tram Museum

Rowin Penning | Bestuurslid NNTTM

Bij het zien van het vervallen en verpauperde station van Zuidbroek krijgen Rowin en Jolanda de kriebels. Het is eind 2000 en het station zal afgebroken worden. Het jonge stel besluit een stichting op te richten om het gebouw te behouden en er een spoorwegmuseum van te maken. Met succes. Het museum draait inmiddels bijna tien jaar, is geliefd en functioneert volledig met vrijwilligers. Nu echter de energieprijzen zo enorm stijgen, moet er iets gebeuren om het vol te kunnen houden. Besloten is om te verduurzamen, waarbij de steun van LEADER zeer welkom is.

De petten van toen stralen uit dat je als conducteur iets te vertellen hebt

Het duurt tot 2014 voordat het historische gebouw in oude staat is teruggebracht en staatssecretaris Wilma Mansholt het opent als museum. Sindsdien is het museum elk weekend geopend voor publiek; afgelopen jaar is daar de vrijdagmiddag bij gekomen. “Het loopt goed, jaarlijks krijgen we ruim 3000 bezoekers”, vertelt Rowin.

De vrijwilligersorganisatie kent een ‘gewone bedrijfsvoering’, het enige verschil is dat het onbetaald werk is. “We zijn georganiseerd als een bedrijf. We hebben meerdere werkgroepen, zoals eentje voor de receptie, eentje voor de exposities en een groep die functioneert als technische dienst die het onderhoud verzorgt.”

 Het museum heeft een vaste expositie met van alles over treinen en stations. Zelf vindt Rowin de pettencollectie bijzonder. “In een vitrine ligt een deel van de 400 petten die we hebben verzameld. Je kunt in die petten de geschiedenis zien. Die oude petten met ouderwetse logo’s stralen uit dat je als conducteur iets te vertellen hebt.  De nieuwe petten zijn een soort basebalcaps, die hebben dat niet.” Daarnaast is er regelmatig een wisselexpositie, die sinds september 2022 gaat over ‘de trein van Lego®’. “Deze expositie trekt veel kinderen met ouders en opa’s en oma’s, het zou zomaar het beste jaar ooit kunnen worden.”

“Met LEADER-steun gaan we verduurzamen door middel van dakisolatie, zonnepanelen, warmtepompen en ledverlichting. Het wordt in het eerste halfjaar 2023 gerealiseerd.”

Nog maar net bijgekomen van de corona-dip, staat het NNTTM voor een nieuwe uitdaging, namelijk de energieprijs. Lag in januari 2022 het maandbedrag nog rond de 600 euro, inmiddels is het 1.800 euro. “Het wordt lastig om dat met de bezoekersinkomsten op te brengen. Dus we gaan verduurzamen met dakisolatie, zonnepanelen, warmtepompen en ledverlichting. Het wordt in het eerste halfjaar 2023 gerealiseerd.”

 De vrijwillige bestuurs- en directieleden blijven plannen bedenken. “We hopen ook een belevingswereld te realiseren, waarbij mensen eerst van alles over de spoorwegen horen en zien. Zo komt de bezoeker in de wereld van 1865, de aanleg van het spoor en krijgen ze mee wat het is om er te werken of boven het station te wonen. Met die beelden in hun achterhoofd kunnen ze dan de expositie bekijken. Dat duurt nog even, maar we gaan er zeker aan werken.”

 De stichting is altijd op zoek naar nieuwe enthousiaste vrijwilligers, dus ga vooral eens kijken als de interesse gewekt is.