Spring naar inhoud

Boerderijeducatie akkerbouwbedrijf Dun Musselkanaal

Jaap Dun | Akkerbouwer

De landbouw wordt niet vanzelf toekomstbestendig. Biologisch boeren gebeurt niet volgens in beton gegoten technieken. Het is een creatief proces van spelen met de natuur, gebruik maken van natuurwetten om verder te optimaliseren. Voor wie dit rendabel wil maken, is een lange adem vereist evenals innovatief denken, bereidheid om te blijven proberen, veranderen, ontwikkelen en leren van ervaringen. Akkerbouwer Jaap Dun uit Musselkanaal is zo’n pionier. Om zijn ervaringen te delen met onder meer collega’s en boeren in opleiding bouwt Dun in zijn boerderij een ruimte voor agrarische educatie.

Ervaringen delen en van elkaar leren voor toekomstbestendige landbouw

Maatschap Dun is door het ministerie van LNV aangewezen als demobedrijf. Daarmee is het één van de slechts enkele akkerbouwbedrijven in Nederland. De jonge akkerbouwer is dan ook een voorloper in het werken aan biologische en toekomstbestendige landbouw. Hij reisde naar landen over de hele wereld om verschillende teeltwijzen te zien en met boeren te praten. Van schier onmetelijke graanvelden in de VS tot akkers niet veel groter dan tuintjes in India, Dun liet zich inspireren. 

‘Eén van de slechts enkele akkerbouwbedrijven die door het ministerie van LNV zijn aangewezen als demobedrijf’

“Het waren geweldige voorbeelden van hoe het wel of juist helemaal niet moet, een geweldige bron van informatie voor het maken van onze eigen keuzes”, zegt hij. Zo liet hij zich inspireren door permacultuur. Om het machinaal bewerkbaar te houden, ging hij aan de slag met strokenteelt: “Grootschalige monocultuur geeft ziekten en plagen de ruimte. Wil je boeren zonder gewasbeschermingsmiddelen, dan zijn stroken met verschillende gewassen natuurlijke barrières tegen beestjes en plantenziekten. Ook voorkom je op natuurlijke wijze verstuiving.

Dun boert inmiddels zes jaar voor een deel biologisch. Naast de reguliere teelt van aardappelen, suikerbieten en graan verbouwt hij op biologische wijze grasklaver, voederbieten, sperziebonen, waspeen, boekweit, kruiden en maïs. “Biologisch betekent dat je alleen mechanische middelen gebruikt tegen bijvoorbeeld onkruid”, vertelt hij. “Dat moet uiterst nauwkeurig, daarvoor hebben wij bijvoorbeeld een techniek waarbij wij tijdens het machinaal schoffelen GPS combineren met camerabeelden, voor uiterste precisie.”

Als demobedrijf deelt Dun kennis en ervaringen met onder meer collega-akkerbouwers en leerlingen in het agrarisch onderwijs. Dit gebeurde tot nu toe in een hoek van de boerenschuur, waar voor de gelegenheid stoelen en tafels werden geplaatst. “In de winter is het er koud en de rest van het jaar wordt er volop gewerkt, is het er stoffig en kost het veel van onze toch al schaarse tijd om de boel elke keer netjes in te richten”, vertelt Dun. Daarom wilde hij op een zolder in de schuur een representatieve educatieve ruimte bouwen met een eigen, nette toiletvoorziening. “Hier kunnen groepen terecht voor lezingen, presentaties en lessen” vertelt hij. “Daarnaast kan deze ruimte dienen als een plek waar we met boeren bij elkaar kunnen komen om ervaringen te delen. Dat kan ontwikkelingen versnellen.”

De bouw van de educatieruimte
De Educatieboerderij